parsianika.com - LOGO

کاهش نرخ تورم در منطقه واحد پولی یورو

طبق آخرین داده های موجود از یورو استات، دفتر آمار اتحادیه اروپا، نرخ تورم در اروپا در ماه های اخیر رو به کاهش بوده است و این کاهش عمدتا ناشی از کاهش قیمت انرژی و خدمات است. بر این اساس، تورم سالانه در اکتبر ۲۰۲۳ به ۲.۹ درصد رسیده است که نسبت به ۴.۳ درصد در ماه سپتامبر، کمتر شده است.

پیش بینی اقتصادی پاییز ۲۰۲۳  کمیسیون اروپا حاکی از آن است که در منطقه واحد پولی یورو، فعالیت‌های اقتصادی به تدریج بهبود می‌یابد و تورم به کاهش خود ادامه می‌دهد. این سیاست در مقابل کندی اقتصاد اتحادیه اروپا، به دلیل هزینه های بالای زندگی و افزایش نرخ بهره و عوامل دیگر تنظیم شده است.

این نرخ پایین‌ترین سطح  تورم در منطقه یورو در طول بیش از دو سال اخیر محسوب می شود و از ۱۰.۶ درصد در سال گذشته به ۲.۹ درصد در اکتبر رسیده است. قرار است این روند نزولی در سال ۲۰۲۴ ادامه یابد. این به این معنی است که قیمت مواد غذایی، کالاهای تولیدی و خدمات افزایش چندانی نخواهد داشت.

نرخ تورم کلی منطقه یورو میانگینی از نرخ تورم تمام کشورهای منطقه یورو است. با نگاهی به چهار اقتصاد بزرگ در منطقه یورو، در اکتبر ۲۰۲۳ نرخ تورم در آلمان ۳.۰ درصد، در فرانسه ۴.۵ درصد، در ایتالیا ۱.۸ درصد و در اسپانیا ۳.۵ درصد بوده است.

از آنجایی که الگوهای هزینه و مصرف در کشورها متفاوت است، تورم در گروه های مختلف کالا و خدمات نیز در کشورهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، تورم در دسته «غذاها و نوشیدنی‌های غیر الکلی» ۱۶.۱ درصد و برای دسته «پوشاک و کفش» ۵.۲ درصد در  منطقه یورو در سال ۲۰۲۳ بوده است.

 

منتشرشده در: مهر ۲۰ام, ۱۴۰۲دسته بندی ها: اخبار

این خبر را با دیگران به اشتراک بگذارید!

عنوان

Go to Top