اسپانیا با داشتن چندین دانشگاه در لیست بهترین دانشگاه‌های دنیا بر اساس رتبه‌‌بندی‌های معتبر جهانی، عدم نیاز به مدرک زبان برای دریافت پذیرش و ویزا، امکان تحصیل به هر دو زبان انگلیسی و اسپانیایی و هزینه زندگی پایین به نسبت دیگر کشورهای اروپایی، امکان ایده‌آلی را برای تحصیل دانشجویان بین المللی در خود فراهم کرده است.
در میان بازه بزرگ رشته‌هایی که می‌توان در اسپانیا تحصیل کرد، رشته روانشناسی یکی از پرطرفدارترین و پردرآمدترین رشته های داوطلبین کنکور انسانی و تجربی است و دارای شاخه های متعددی نظیر روانشناسی بالینی، روانشناسی عمومی، علوم شناختی، روانشناسی جنایی، روان شناسی صنعتی سازمانی و … می‌باشد.

مزایای تحصیل روانشناسی در اسپانیا در یک نگاه

  • دانشگاه‌های باکیفیت دارای رتبه (Rank) جهانی و مورد تایید وزات علوم و وزارت بهداشت ایران
  • امکان تغییر رشته در مقطع بالاتر به عنوان مثال تحصیل فوق لیسانس در رشته غیرمرتبط با لیسانس
  • عدم نیاز به ارائه مدرک زبان برای دریافت پذیرش و ویزا
  • ارایه رشته روانشناسی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در اغلب دانشگاه های اسپانیا با هزینه تحصیل بسیار پایین به نسبت دیگر کشورهای اروپایی (دکترای رایگان)
  • هزینه زندگی بسیار پایین به نسبت دیگر کشورهای اروپایی
  • اجازه کار دانشجویی ۳۰ ساعت در هفته برای کمک به تامین هزینه‌های زندگی
  • امکان دریافت کمک هزینه در مقطع دکترا
  • امکان دریافت ویزای یکساله جستجوی کار اسپانیا بعد از اتمام تحصیل و امکان دریافت اقامت دائم بعد از ۵ سال
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در تمامی مقاطع و گرایش ها
  • امکان تحصیل پژوهش محور در مقطع دکترا بدون نیاز به حضور تمام وقت در دانشگاه

پرطرفدارترین گرایش‌های روانشناسی در اسپانیا

در بین تمامی گرایش های موجود برای تحصیل روانشناسی در اسپانیا، محبوب‌ترین گرایش، گرایش روانشناسی بالینی است. دانشجویان این رشته بیشتر بر اختلالات و بیماری های روان تمرکز دارند و روش های درمان غیر دارویی این اختلالات را یاد می گیرند.
در رشته روان‌شناسی عمومی تمرکز بر مباحث کلی و دانش عمومی روانشناسی است و فارغ التحصیلان این رشته می توانند به تحقیق و بررسی الگوهای رفتاری بپردازند.
در رشته روانشناسی جنایی از دانش روانشناسی برای تحلیل و بررسی علل وقوع جرم استفاده می کنند. روانشناسی شناختی علمی است که در آن به بررسی فرآیندهای مغزی و شناختی می پردازد و همگونی زیادی با رشته فیزیولوژی و فیزیک دارد.
روانشناسی صنعتی سازمانی از دانش روانشناسی برای بالا بردن بهره‌وری کارمندان و بهبود محیط کار استفاده می کند.
در کشور ما تمام این گرایش های روانشناسی در دانشگاه ها ارائه می شوند ولی افرادی نیز علاقه مند به تحصیل در رشته روانشناسی در خارج از کشور هستند. کشور اسپانیا مقصد خوبی برای علاقه مندان به تحصیل در رشته روانشناسی است.

از جمله جذابیت های تحصیل در رشته روانشناسی در اسپانیا این است که دانشکده های روانشناسی در اسپانیا رشته نوروساینس (علوم اعصاب) را ارئه می دهند و افراد می توانند با داشتن مدرک کارشناسی ارشد در یکی از رشته های روانشناسی،زیست، پزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی و کامپیوتر در رشته نوروساینس (علوم اعصاب) در مقطع دکتری تحصیل کنند.

مدرک زبان

برای تحصیل در رشته روانشناسی در اسپانیا در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نیازی به بلد بودن زبان اسپانیایی نیست ولی اگر زبان اسپانیایی را فرا بگیرید امکان ورود به دانشگاه های دولتی و ارزان قیمت اسپانیا را خواهید داشت و در انتخاب شهر و دانشگاه مورد علاقه خود حق انتخاب بیشتری خواهید داشت.
اما در مورد مقطع دکتری اینگونه نیست چرا که در دانشگاه‌های دولتی و ارزان قیمت، اکثرا تحصیل در این مقطع به انگلیسی و به صورت پژوهش محور است و جلسات با اساتید به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و تز پایان دوره نیز به زبان انگلیسی ارایه خواهد شد.

هزینه ها و کمک هزینه ها

هزینه زندگی در اسپانیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین است و بسته به شهری که در آن زندگی می کنید متغیر است. حداقل هزینه زندگی و اجاره خانه برای یک نفر در اسپانیا ماهانه ۵۰۰ الی ۷۰۰ یورو بوده که این نسبت به سایر کشورهای اروپایی و امریکایی بسیار پایین تر است. هزینه تحصیل در مقطع لیسانس سالیانه متوسط از ۵۰۰ الی ۲۰۰۰ یورو متغیر بوده و هزینه های تحصیل در دوره ارشد بین ۵۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو در سال متغیر هستند. همچنین هزینه دانشگاه در مقطع دکتری بسته به دانشگاهی که در آن تحصیل میکنید سالانه از ۱۰۰ یورو تا ۵۰۰ یورو متغیر است.
با این حال دولت اسپانیا به برخی از دانشجویان دکتری کمک هزینه (فاند) تحصیلی می دهد. همچنین در کنار این کمک هزینه ها بعضی از اساتید با دانشجویان خود در قالب یک قرارداد کاری همکاری می نمایند. به این ترتیب دانشجویان محصل در اسپانیا شانس گرفتن قرارداد کاری از استاد در مقطع دکتری در اسپانیا را دارند.

کار در دوران دانشجویی و پس از فارغ التحصیلی

در دوران تحصیل در کشور اسپانیا هر دانشجو اجازه ۳۰ ساعت کار در هفته را دارد و اشاره به این نکته حائز اهمیت است که در صورت آشنایی شما با زبان اسپانیایی امکان جذب شما در بازار کار به شدت افزایش می یابد. همچنین دولت اسپانیا پس از فارغ التحصیلی به دانشجویان یک سال اجازه اقامت و جستجوی کار پس از تحصیل را اعطا می کند. فارغ التحصیلان رشته روانشناسی می‌توانند پس از تحصیل در دانشگاه به عنوان استاد دانشگاه، پژوهشگر و محقق مشغول به کار شوند.

مدت زمان تحصیل روانشناسی در اسپانیا

طول دوره تحصیل لیسانس روانشناسی در دانشگاه های اسپانیا بین ۳ تا ۴ سال می باشد. طول دوره های فوق لیسانس از یک تا دو سال هستند ولی اغلب دوره های تحصیلی ارشد روانشناسی در اسپانیا یک ساله هستند که امکان دریافت یک مدرک معتبر را در کمترین زمان ممکن برای متقاضیان فراهم می نماید.
طول تحصیل دوره دکتری در اسپانیا به صورت تمام وقت ۳ ساله است ولی می توان تحصیل دکترا را تا ۵ سال به صورت پاره وقت ادامه داد. بسیاری از دانشجویان زمانی که در دوران تحصیل کار پیدا می کنند مدل تحصیل خود را به پاره وقت تبدیل می کنند تا علاوه بر تحصیل بتوانند هزینه زندگی خود را تامین کنند.